Het openbaar vervoer in Keulen, voor Duitse principes een bizar ingewikkeld systeem, ik heb al heel wat Duitse steden bezocht, maar in Keulen kies ik snelle voor een alternatief zoals een goedkope taxi, of gewoon wandelend.
Ik ga proberen uit te leggen hoe het openbaar vervoer in Keulen werkt. Misschien dat ik het dan zelf ook ga begrijpen.
De U-bahn in Keulen
Hier begint het al met het ingewikkelde gedoe rondom het openbaar vervoer in Keulen. De U-bahn is namelijk eigenlijk de Stadtbahn. Alleen wordt de u genoemd omdat een klein deel van het netwerk trams in Keulen ondergronds rijdt. De U-bahn stations vindt je dan ook voornamelijk in het centrum van Keulen waar 28 km aan tunnels is aangelegd.
De Stadtbahn in Keulen bestaat uit 11 lijnen en is de snelste manier om van A naar B te komen. Let wel op want de Stadtbahn is iets anders dan de S-bahn, dat leg ik later op deze pagina uit.
Zoals gezegd, de Stadtbahn is in het centrum van Keulen een Metro en daarbuiten eigenlijk een soort van snelle tram, ook wel lightrail genoemd. Ondanks de naamsverwarring is het eigenlijk een goed systeem wat naadloos op elkaar aansluit.
Bezienswaardigheden in Keulen en de (trein)stations
Veel bezienswaardigheden in Keulen hebben een U-bahn of Stadtbahn-station in de buurt. Dit scheelt het nodige aan wandelen en kan soms erg makkelijk zijn als je wat minder goed ter been bent. Met het openbaar vervoer in Keulen word je praktisch voor de deur afgezet. Bovendien komen metro’s, trams en bussen vaak op plekken waar je met de auto niet mag komen.
De S-Bahn in Keulen
De S-Bahn kun je in heel Duitsland het beste vergelijken met de sprinters van de NS, deze treinen zorgen ervoor dat de buitenwijken rondom een grote stad bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. De meeste S-Bahnen en ook de S-bahn van Keulen worden uitgevoerd door de Deutsche Bahn (Bahn) De treinen zijn natuurlijk gericht op het forenzenverkeer, maar mocht je een uitstapje willen maken naar Bonn de voormalige hoofdstad van Duitsland dan is de S-bahn een snelle en voordelige optie.
De S-bahn is in Keulen meer dan 200 kilometer lang en alle lijnen hebben één centraal middelpunt en dat is het Hauptbahnhof in Keulen. Verder komen praktisch alle treinen ook voorbij de stations Köln Messe en Köln Hansaring. Maar het Hauptbahnhof is de belangrijkste van de drie, want hier komen alle internationale en regionale treinen aan. En dus ook de treinen vanuit Nederland en België
Bussen in Keulen
Naast de S-bahn en de Stadtbahn rijden er in Keulen natuurlijk ook gewoon lijnbussen, deze komen op de plekken waar geen rails ligt en vaak brengen bussen je dichter bij je bestemming. Er zijn diverse lijnen en ieder jaar vervallen er lijnen of komen er lijnen bij. Voor actuele informatie over bussen verwijs ik je graag naar de site van de KVB (Kölner Verkehrsbetrieb) waar je een handige kaart kunt downloaden met alle buslijnen en haltes.
Kaartjes voor het openbaar vervoer in Keulen
Kaartjes voor de Stadtbahn en de bus kun je kopen bij diverse automaten bij de haltes en in de bus. Een kaartje moet je wel zelf afstempelen. Je kunt ook een handige app downloaden waarmee je zogenaamde handy e-tickets kunt kopen.
Met de KVB app kun je ook gelijk de snelste route naar je bestemming bekijken.
Downloaden voor Android kan hier en voor Apple (iOS) kan hier
Kaart soorten
Einzelticket : Dit kaartje is goed voor 1 rit in 1 zone voor de snelste route. De prijs voor een einzelticket is : € 3,00 volwassen € 1,60 kind
koop je vier einzeltickets in één keer dan kosten deze vier kaartjes € 12,00 en voor een kind € 6,40
Kinderen tot zes jaar reizen in Keulen gratis met het openbaar vervoer.
Dagkaart: Met een dagkaart heb je alle vrijheid, deze kost slechts € 8,80 per persoon of € 13,40 voor 5 personen en daarmee kun je de hele dag in de centrumzone gebruikmaken van al het openbaar vervoer van de KVB (Bus en Stadtbahn) Dit is de meest voordelige optie voor een stedentrip naar Keulen. Kies op de automaten voor tariefzone 1 B de Zone 1 A is in Keulen niet geldig.
(Update: 5 Juli 2021)
Ik ben nu wel benieuwd welke app dat dan is 🙂
Ik heb de links naar de app toegevoegd aan het artikel.
Prijzen zijn verhoogd € 8.60 per dagkaart!