hohenzollernbrücke

Wat hebben steden toch met bruggen, wat voor het Australische Sydney de Harbour Bridge is, is voor Keulen de Hohenzollernbrücke,  Beide bruggen zijn stalen boogbruggen en ze hebben allebei een magische aantrekkingskracht.  Waarom dat weet volgens mij niemand.

De Hohenzollernbrücke in Keulen

Laten we beginnen met wat feiten en facts

  • Dagelijks rijden er meer dan 1.220 treinen over de brug en daarmee de drukte spoorbrug van Duitsland
  • De brug is 409,19 meter lang
  • De brug ligt over de Rijn ter hoogte van Rijnstroom kilometer 688,5
  • De brug bestaat uit 3 bogen, de langste overspanning is 167,75 meter
  • de brug heeft 6 sporen waarvan 2 voor de S-bahn en 4 voor de treinen.
  • aan beide zijden van de brug bevindt zicht een fiets/wandelpad.

Stukje geschiedenis van de brug

Hohenzollernbrucke KeulenMet het bouwen van de brug werd in 1907 begonnen, dat was hoognodig want de oude brug over de rijn voldeed niet meer sinds het nieuwe treinstation wat in 1894 werd geopend.  De architecten van de brug kregen wel een opdracht mee, de brug moest namelijk passen bij de stad. Ook toen was men al met welstand bezig.  in 1911 naderde de brug haar voltooiing. De officiele opening op 22 mei van dat jaar werd verricht door Keizer Wilhelm II persoonlijk.

Tijdens de tweede wereld oorlog heeft de brug wonderbaarlijk weinig te leiden gehad van de de bombardementen op Keulen, pas tegen het einde van de oorlog (6 maart 1945) werd de brug door de Duitse Wehrmacht zelf gedeeltelijk opgeblazen om te voorkomen dat de geallieerden gebruik zouden maken van de brug. Al snel werd de brug provisorisch weer gerepareerd en drie jaar later in 1948 reden er weer treinen over de brug. Het gedeelte voor auto’s kwam toen te vervallen en men besloot om dit deel te gebruiken voor de treinen naar het Hauptbahnhof van Keulen.

Liefdesslotjes

Slotjesbrug KeulenIk ken geen enkele brug ter wereld waar zoveel liefdesslotjes hangen en ik heb tijdens mijn reizen al heel wat bruggen gezien en gefotografeerd.  sinds de nazomer van 2008 worden aan de relingen en hekken op de brug – na een Italiaans gebruik – door verliefde paren zogenaamde liefdesslotjes aan de brug gehangen de sleutel van het hangslotje werpt men vervolgens in de Rijn. Vooral aan de zuidzijde van de brug weet je niet wat je ziet. De Bahn (De Duitse spoorwegen – en eigenaar/beheerder van de brug) laat het ophangen van de slotjes toe.  De ondertussen meer dan 100.000 slotjes zorgen wel voor een extra gewicht, volgens berekeningen van de Duitse spoorwegen is dat ondertussen opgelopen tot meer dan 22 ton. Als je je beseft dat de brug alleen al 24.000 ton weegt is dat slechts een fractie.  Voorlopig worden de slotjes dus niet verwijderd, De burg is sinds 2008 namelijk een toeristische trekpleister geworden.  Wil je zelf ook een slotje ophangen? Je kunt bij de diverse souvenirwinkels in de stad slotjes kopen, sommige winkels graveren de slotjes ook voor je.

(laatste update: 2 januari 2016)